Flygbolagen vägrar betala ersättning för försenat flyg
– Flygresenärerna måste bli bättre på att kräva sina rättigheter, säger Jolanada Girzl på Konsument Europa.

Eftersom flygresandet fortsätter att öka har flygpassagerares rättigheter blivit en av de viktigaste konsumenträttsfrågorna inom EU.

Största problemet är resenärernas svårighet med att få kompensation vid kraftigt försenade eller inställda flygningar. Enligt en ny rapport från European Consumer Centres, ett nätverk av konsumentbyråer i de 28 EU-länderna plus Norge och Island, informerar flygbolagen inte om passagerarnas rättigheter.

Flygbolagen ”respekterar inte passagerarnas rätt till schablonersättning vid försenade och inställda flyg”, skriver man.

– Om konsumenterna hade bättre kunskap om hur de kan utöva sina rättigheter och om flygbolagen respekterade tvistlösningsorganens beslut, skulle förmodligen inte konsumenter behöva betala privata kompensationsbolag för att få den kompensationen som de har rätt till vid exempelvis försenade flyg, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa.

Läs också

Nyhet: Nu blir det lättare att få ersättning
Svarta listan: Resebranschens värstingar
Granskning: Flygresenär, är är dina rättigheter!
Granskning: Berättelsen om Norwegians förseningar
Rättshjälp: Så får du hjälp med ersättning vid flygförsening
Domen Läs pressmedelandet från EU-domstolen i Luxembourg