Flygbolagets julvideo har redan visats mer än 27 miljoner gånger på Youtube.

En livs levande tomte på flygplatserna i Hamilton och Toronto frågar resenärerna vad de önskar sig till jul. När planet landar i Calgary börjar inslagna och adresserade presenter dyka upp på bagagerullbandet – med saker som kameror, tv-apparater och leksaker.

– Det som kom var exakt det de hade önskat, säger Robert Palmer, pr-ansvarig för West jet till Calgary sun.

 

Redan förra julen gjorde det kanadensiska flygbolaget en video där 150 av bolagets anställda dansar för nyanlända resenärer samtidigt som de ger bort julstrumpor med mobiltelefoner.

– Vi hade ingen aning om att det skulle bli så här stort och det känns jättekul, säger Robert Palmer till Cnbc.

Men videon har även mottagit kritik. Henry Harteveldt, reseindustrianalytiker på en rådgivningsfirma, säger till Cnbc att han tycker att West jet sänder ut fel signaler till sina kunder.

– Den här videon gynnar konsumtion. Julen handlar om att ge, inte om att få. Det hade varit bättre om resenärerna fått berätta vad de ville ge till andra i stället för att önska något de ville ha, säger Henry Harteveldt.

West jet svarar på kritiken med att påpeka att flygbolaget varje år donerar 7 000 av sina flygresor för att hjälpa frivilligorganisationer i sitt arbete.