Den senaste tidens debatt om flygets bidrag till uppvärmningen av jordklotet har gjort att flera flygbolag har börjat erbjuda passagerarna att klimatkompensera. Vid en flygresa släpper man ut en viss mängd växthusgaser. Tanken med klimatkompensation är att man ger pengar till ett projekt som kan motverka detta utsläpp, till exempel trädplantering, satsningar på förnyelsebar energi och liknande.

Virgin Atlantic är alltså inte bland de första att erbjuda resenärerna att klimatkompensera. Många större flygbolag och researrangörer har idag länkar direkt från sina bokningssidor till olika sajter där man frivilligt kan betala till olika projekt som ska motverka koldioxidutsläppen. Men det har visat sig att få resenärer faktiskt betalar de där extra hundralapparna.

Så var även fallet på Virgin Atlantics webbsida. Det nya grepp som Virgin Atlantic nu tar är att de uppmanar sin kabinpersonal att aktivt berätta för passagerarna att de erbjuder en klimatkompensation samtidigt som de berättar om sina erbjudanden på parfym och alkohol.

En talesperson för Virgin Atlantic, citerad i Times Online, säger att om ens granne väljer att klimatkompensera så ökat trycket på att man själv ska göra samma sak. Det här blir verkligen ett test av om folk är villiga att kompensera för sina utsläpp.

Text: Barbro Janson