Allt fler svenskar tar hjälp av AI när de planerar sommarens resor. Enligt techbolaget Adyens Besöksbarometer 2025 använder 27 procent av resenärerna AI för att boka semester – en ökning med hela 57 procent jämfört med förra året. Trenden märks i alla åldersgrupper och speglar ett skifte i hur resenärer söker inspiration och bestämmer sig för destinationer.
LÄS MER: Bästa nybörjartipsen för dig som vill semestra med hund
– AI har blivit ovärderlig för gäster som vill ha snabb, rolig och personlig reseinspiration, särskilt inför stundande semestrar, säger Phil Crawford, global chef för hotell- och restaurangbranschen på Adyen.
Rapporten visar att användningen av AI ökar mest bland grupper som tidigare använt tekniken i lägre grad. Exempelvis har AI-bokningar bland svenska boomers (födda 1946–1964) ökat med 56 procent det senaste året, och Gen X (födda 1965–1980) står för en tillväxt på hela 68 procent. Många resenärer uppger att AI hjälper dem att sålla bort informationsbrus från sociala medier, något som 64 procent beskriver som frustrerande.
– Gäster använder i allt större utsträckning AI för att göra sina resor smidigare och som svar på detta vill hotell- och restaurangleverantörer investera för att möta denna efterfrågan, fortsätter Crawford.
Även hotell och restauranger ser möjligheterna. En tredjedel av de svenska aktörerna inom branschen tror att AI-drivna bokningstjänster kommer att förändra deras verksamhet under 2025. Över en tredjedel (36 %) tror också att AI kommer att bidra till mer skräddarsydda gästupplevelser.
– Hotell- och restauranger integrerar i allt större utsträckning AI-funktionalitet i sina plattformar för att erbjuda en mer sömlös betalningsupplevelse för gästerna, säger Crawford.