– LFV har genomfört ett stort effektiviseringsprogram som lett till sänkta kostnader. Dessutom har trafiken utvecklats mycket positivt och våra kommersiella intäkter har ökat. Det gör att LFV:s ekonomi har förbättrats under året, säger generaldirektör Lars Rekke.
Detta gör det möjligt för LFV att minska kostnaderna för flygbolagen. Trafikavgifterna betalas av flygbolagen till Luftfartsverket och bestäms av flygplanets avgas- och bulleregenskaper, den maximala startvikten, vilken flygplats flygplanet utgår från samt antalet passagerare.
På Stockholm-Arlanda och Göteborg-Landvetter sänks passageraravgifterna på utrikestrafiken med 90 miljoner kronor vid årsskiftet. Dessutom satsar Luftfartsverket 15 miljoner kronor på projekt som man hoppas ska ge nya turismströmmar till Sverige. Bland annat satsar man på ett samarbete i Norrbotten för att öka turismen i Lappland.
Flyget minskar – men tågbolagen missar chansen
Sedan de första flygplanen lyfte har vi flugit oftare och längre bort för varje år som går. Men nu har någonting hänt. Svenskarna har börjat flyga mindre. Vagabonds Per J Andersson ser en gyllene chans att göra resandet mer hållbart.
Så ska flyget bli mer hållbart
Mer biobränsle, lättare flygplan och klokare resenärer. Så ska flyget minska koldioxidutsläppen, hoppas KLM-Air Frances marknadschef i norra Europa.
Svarta listan 2019: Här är resebranschens värstingar
Ryanair är tillbaka i toppen. Eller tillbaka nere på botten, om man så vill. För att bli etta på svarta listan är inget man så gärna skryter med.
Botswana – safari de luxe
Säg Botswana och många safariälskare får något vått i blicken. Vagabonds chefredaktör åkte till det avlägsna Okavangodeltat för att testa världens lyxigaste ekoturism.
Glöm inte: Låga flygbiljettpriser betyder låga flygvärdinnelöner
Primera Air toppade Vagabonds svarta lista för en veckan sedan. Det betyder att de är sämst i landet på att kompensera resenärer vid förseningar och annat strul. Nu har flygbolaget gått i konkurs. "Kanske vore det bäst för alla inblandade om flyget åter blev det lyxiga dyra alternativet det en gång var", skriver Vagabonds redaktör Per J Andersson i en kommentar.