SJ satsar på satellituppkoppling – ger bättre internet

Under de nästkommande två åren kommer SJ:s tåg att få en liten uppdatering. Alla SJ 3000-tåg ska nämligen kopplas upp på satellit, med målet att täcka de blinda fläckarna i landet utan mobiltäckning.

Miniguide: Så bokar du tåg med Interrailkort

– Våra pilottester visar att satellittekniken löser de största utmaningarna med så kallade blinda fläckar, det vill säga områden med dålig eller obefintlig mobiltäckning. Det gäller särskilt på sträckan Stockholm–Oslo. Resultaten är tydliga: resenärerna får en snabb och stabil uppkoppling där mobiltäckningen tidigare varit en akilleshäl, säger Sofie Struwe, direktör för kommersiell trafik på SJ.

Totalt rör det sig om 20 SJ 3000-tåg som i dag främst rullar mellan Göteborg och Malmö, Stockholm och Sundsvall samt Stockholm och Oslo. Satsningen beräknas bli färdig under 2027.

Ett grått tåg står på en perrong, blå himmel.
Det blir främst SJ:s 3000-tåg som kommer få den nya satellitkontakten. Foto: Christian Kruse/SJ

Färre platser i Snälltågets liggvagnar

Den som har försökt boka liggplats i Snälltågets nattåg till Berlin med avgång i sommar har inte lyckats. I stället har man blivit hänvisad till att boka sittplats – eller en hel kupé för sig själv. Det ska nu vara löst, berättar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget. Från och med nu går det att boka en liggplats i delad kupé – men nu säljer man inte fler bäddar än fyra, trots att det finns plats för sex resenärer.

Tips på weekend: Tåg till Århus, Dresden, Prag och Bremen

– Bakgrunden till att vi gör förändringar är att det är trångt med sex personer i en kupé. Vad vi kan se i kundundersökningar så vill nog de flesta inte ens köpa den här produkten, de vill egentligen ha en egen kupé fast till ett lägre pris. Det förekommer i princip på varje resa att kunderna som köpt bäddplats i delad kupé frågar om de kan få plats i en annan kupé eller sitta någon annanstans i tåget. Inte helt ovanligt är också att man själv tar sig friheten att ta någon annans kupé, berättar Marco Andersson.

Liggplatsen i delad kupé går att boka först från Malmö. Om du ska åka från Stockholm hela vägen till Berlin så bokar du den avgången på Snälltåget som ser ut som att det är byte i Malmö. Det är det alltså inte – det är bara ett platsbyte det handlar om.

Ny tåglinje: Dagtåg mellan Stockholm och Hamburg

– Som ett komplement till denna förändring kommer vi också att fortsätta rabattera egna kupéer under lågsäsong, till exempel som vi just nu gör 13–30 april. Där får man 50 procent rabatt om man är max 2 personer och 25 procent rabatt om man är max 3 personer vid resa i egen kupé måndag–torsdag.

Man i uniform på perrongen bredvid rött tåg.
De flesta passagerarna verkar tycka att det är för trångt i en kupé med sex främlingar, menar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget. Foto: Snälltåget

Kortare restid för tåg mellan Malmö och Göteborg

SJ sänker restiden på alla sina snabbtåg på sträckan Malmö–Göteborg, sedan tunneln under Varberg har öppnat för trafik.

– Att sänka restiden är helt i linje med SJs satsningar på ett bekvämt och effektivt resande på Västkustbanan. I planen ligger att utöka trafiken så att Göteborg–Malmö blir en del av linjen Oslo–Köpenhamn och trafikeras av ännu fler avgångar, säger Henrik Hemmingsson, SJs affärschef för trafiken.

Läs mer: Nya nattåg till Berlin – tyskar vill ta över när SJ lägger ner

Det är inga dramatiska förändringar – 17 minuter sparar varje tåg in på resan. Men SJ själva hänvisar att alla resenärer ombord på tåget sparar många minuter tillsammans:

”Den tågmodell som SJ kör på Västkustbanan tar 245 resenärer. Vid en beläggning på 55 procent blir den sammanlagda tidsbesparingen för resenärerna i ett enda tåg 40 timmar”, skriver de i ett pressmeddelande.

När de nya snabbtågen levereras hoppas SJ kunna pressa restiden till under 2 timmar. Det kommer tidigast ske under 2027.

Ett tåg susar fram på spår mellan gröna träd.
SJ:s snabbtåg får nu ännu bättre förutsättningar för att korta ner restiden mellan Malmö och Göteborg. Foto: SJ