
Lågprisbolaget Norwegian slår till med den största europeiska flygplansbeställningen någonsin: 222 nya flygplan från Boeing och Airbus.
Flygbolaget bestÙ?ller 122 flygplan från Boeing, de flesta dem blir nya Boeing 737 MAX8 som Norwegian blir först i Europa med, och 100 Airbus A320neo.
Affären har ett värde på 127 miljarder norska kronor och avtalen innehåller också optioner på ytterligare 150 flygplan från de båda tillverkarna.
– Vår order är den största som ett europeiskt flygbolag någonsin har ingått och en stor milstolpe i bolagets 10-åriga historia. Vi har säkrat en förnyelse av vår flygplansflotta under många år framöver och är mycket nöjda med de avtal och villkor vi har fått från både Airbus och Boeing, säger Norwegians vd och koncernchef Bjørn Kjos.
Flygandet väntas öka
Bakom beställningen finns en kalkyl på att den internationella flygtrafiken kommer att öka de kommande åren. Flygplanen levereras med start från 2016.
– Vi kommer fortsätta att ge våra kunder en god reseupplevelse till ett lågt pris och leva upp till vår vision om att alla ska ha råd att flyga. Nya flygplan är en vinn-vinn situation både för våra passagerare, för miljön och för att vi som bolag ska kunna hålla nere våra kostnader, säger Bjørn Kjos.
Norwegian är idag Skandinaviens näst största flygbolag efter SAS, något som sannolikt är på väg att ändras i och med Norwegians beställning.
Snart ikapp SAS
Norwegian har idag 62 flygplan, SAS har cirka 180. Norwegian har nu 277 beställda flygplan som ännu inte levererats, däribland sex stycken Boeing 787 Dreamliner som ska användas till bolagets kommande satsning på långlinjer till New York och Bangkok.
Hur många flygplan de båda bolagen kommer att ha i sina flottor när Norwegian mottagit leverans av de nu beställda flygplanen är svårt att säga. Dels för att Norwegian planerar att sälja eller hyra ut nuvarande flygplan när de blir för gamla, bolagets flygplan ska vara maximalt runt sju år när de skiftas mot nya, men också för att SAS kommer att hinna byta ut delar av sin flygplansflotta de kommande åren.
Affären visar ändå tydligt att Norwegian inte tänker nöja sig med att bara vara utmanare till SAS särskilt mycket längre.
GÖRAN INGMAN
goran@vagabond.se