
Sommarens fotbolls-EM ger färjebolaget Stena Linje rekordmånga bokningar på linjen Karlskrona – Gdynia, trots att det svenska landslaget inte ens spelar i Polen.
Stora idrottsevenemang har en förmåga att locka utländska besökare. Under mästerskapen givetvis, men arrangörsländernas förhoppning är alltid att det ska ge en ökad turism även på sikt. För Polen, som tillsammans med Ukraina är värd för sommarens fotbolls-EM, har det börjat bra.
Stena Line har slagit alla tidigare bokningsrekord, intresset för att resa med färjebolaget till Polen är dubbelt så stort som vid samma tid ifjol. Bokningsrekordet sätts trots att det svenska landslaget inte ens spelar i landet, utan i Ukraina.
– Vi tror att enkelheten att ta sig till Polen gör att många fotbollsentusiaster ser ett tillfälle i att uppleva festen på plats vare sig man har matchbiljett eller inte, säger Tony Michaelsen som är linjechef på Stena Lines linje mellan Karlskrona och Gdynia.
Polen har under lång tid förberett sig för att ta emot sommarens fotbollsbesökare. Fotbolls-EM är bara avspark för en långsiktig satsning på att locka fler utländska besökare till landet.
– Fotbolls-EM är ett gyllene tillfälle för Polen att en gång för alla visa hur prisvärt landet är. Landet har en blomstrande ekonomi och ett utbud av shopping, nattliv och kultur som många gånger överträffar andra populära semesterorter i Europa, säger Tony Michaelsen.
GÖRAN INGMAN
goran@vagabond.se
Lästips!