Text: Andreas Larsson
Två gånger per år publicerar organisationen Sveriges konsumenters tidning Råd & Rön sin svarta lista.
På listan finns de företag som vägrat att följa de beslut som tagits av Allmänna reklamationsnämnden, ARN, i olika tvister mellan kund och företag. Tvister som många gånger handlar om inställda flyg och försenade avgångar.
Ryanair är ett återkommande inslag på listan. Hittills i år har dock endast ett fall lett till svartlistning. En klar förbättring från ifjol då det irländska lågprisbolaget vid tio tillfällen valde att gå emot ARN:s rekommendationer.
Värst i år är Spanair, inte heller det en nykomling på svarta listan. Spaniens näst största flygbolag – tills för ett halvår sedan ägt av Sas – har listats för tre fall dÙ?r man vägrat följa rekommendationerna. Ett av fallen kommer gå vidare till domstol.
För Ryanair gör sig konsekvenserna av ett av de tio fallen ifjol fortfarande påminda. Efter att både Konsumentverket och flygbolaget överklagat till hovrätten avgörs under hösten huruvida Ryanair gjort rätt eller fel när företaget vägrade kompensera ett par – utöver för biljetten – för deras inställda Brysselflyg.
Nästa avgång var först två dagar senare och paret bestämde sig för att med taxi, tåg och hyrbil åka hem. Konsumentverket anser att paret ska ersättas för mat och hotellrum, men Ryanair vägrar.
Charterbolagen efterlever till nästan 100 procent ARN:s utslag, medan nästan en tredjedel av bolagen som sålt reguljära flygresor struntar i att följa ARN:s rekommendationer.
Under 2008 avgjorde ARN 602 ärenden som gällde reguljärflyget. Av dem fick kunden rätt i 201 fall, men flygbolagen följde endast nämndens rekommendationer i 129 av dessa fall, en följsamhet på bara 64 procent.
Svarta listan 2009
Aerolineas Argentinas, Stockholm
Två fall. Det första fallet gäller ett inställt flyg, som företaget rekommenderas att betala 1 200 euro i kompensation för. Det andra gäller ett försenat flyg, där kunden var tvungen att boka nya flygbiljetter för att hinna med en isbrytare som avgick från Argentina. Rekommendationen var ersättning med 600 euro respektive 9 942 kronor.
Air Baltic, Lettland
Företaget rekommenderas att betala 250 euro och 500 kronor för kostnader isamband med ett försenat flyg. Air France, Frankrike Två fall. Företaget rekommenderas att betala 1 900 kronor respektive 2 400 euro för kostnader för försenat flyg. Företaget har i ett av fallen delvis kompenserat kunden med resecheckar.
Alitalia, Danmark
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Nu är det tre fall. Företaget rekommenderas att betala 800 euro som kompensation för inställt flyg, 3 255 kronor för försvunnet bagage och 800 euro för kostnader för inställt flyg.
Eurovision bussresor, Sunne
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Företaget rekommenderas nu att betala 1 300 kronor i ersättning samt avstå från betalningskrav på 14 745 kronor för bussresa till Spanien.
Froggy Tours AB, Djurhamn/Stavsnäs
Företaget rekommenderas att betala 12 900 kronor eftersom resan fick av beställas på grund av sjukdom, och kunden hade avbeställningsskydd.
Habo Villaservice, Spanien
Företaget rekommenderas att betala 212 euro pågrund av att boendet de förmedlat inte haft avtalad kvalitet.
Holiday Intertravel, Göteborg
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Företaget rekommenderas att betala 660 euro i ersättning för att en familj nekats hemresa från Pristina på grund av att de hade besökt Montenegro. Företaget har nu upphört.
Lufthansa, Storbritannien
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Företaget rekommenderas nu att betala 1 200 euro för att det ändrat flygtid och glömt meddelat kunden.
Maldivernas turistbyrå, Uppsala
Två fall. Företaget rekommenderas att betala 40 000 kronor respektive 391 dollar och 4 500 kronor på grund av att kunderna inte fått resa till de öar de beställt, utan i stället fått resa till öar med sämre boende och faciliteter. Ett av fallen ska upp i tingsrätten.
Nöjesbilletten, Halmstad
Företaget rekommenderas att betala tillbaka 3 990 kronor till en kund som missat sin konsertresa när företaget ändrade avreseort.
Ryanair, Irland
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Företaget rekommenderas nu att betala 11 304 kronor på grund av inställda flyg.
Spanair, Spanien
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Nu tre fall. I ett fall rekommenderas företaget att betala 15 954 kronor för att bristande information gjorde att kunden missade sitt plan, i ett annat fall rekommenderas företaget att betala 705 kronor respektive 5 155 kronor till två resenärer för att deras golfbagar försvann. I det tredje fallet rekommenderas företaget att betala 34 962 kronor för försvunnet bagage och inställt flyg. Ett av fallen ska tas vidare till tingsrätt.
Syrian Airlines, Stockholm
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Nu två fall. Företaget rekommenderas att betala 1 500 kronor för att företaget ändrade flygtiden så att kunden missade flera semesterdagar och 34 367 kronor till en annan kund som förlorade sitt bagage.
TAM Brazilian Airlines, Stockholm
Företaget rekommenderas att betala 8 410 kronor för borttappat bagage.
Viking Airlines, Spånga
Företaget har funnits sig på svarta listan tidigare. Nu två fall. Företaget rekommenderas att betala 10 000 kronor för försvunnet bagage respektive 400 euro för en inställd flygning. Företaget har ersatt kunden som förlorat sitt bagage med drygt halva summan.
Missnöjd med en köpt vara eller tjänst?
1. Klaga hos företaget. Är du missnöjd med en vara eller tjänst ska du först och främst klaga där den är inköpt. I Konsumentverkets Klagoguide får du hjälp att skriva en reklamation. Ta mig till Klagoguiden.
2. Rådfråga din konsumentvägledare. Om företaget inte godtar dina klagomål vänder du dig till den kommunala konsumentvägledningen för personlig rådgivning. På Konsumentverkets webbplats hittar du kontaktuppgifter till din konsumentvägledare.
3. Anmäl till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Om problemet fortfarande inte löser sig kan du som konsument göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN
Länkar
Råd & Rön<br />Allmänna reklamationsnämnden
Sveriges konsumenter