Tvisterna gäller framför allt kompensation till resenärer som drabbats av förseningar och inställda flyg, skriver tidningen Råd & Rön

Till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, kan man vända sig om man som konsument upplever sig felaktigt behandlad av ett företag. Beslut som fattas av ARN är inte tvingande, men de är rekommendationer och det tillhör god sed att följa dem.
Råd & Röns svarta lista visar de företag som vägrat följa ARN:s beslut. Och det är inte första gången som Ryanair ligger på den svarta listan. Tvärtom.
Under förra året hade bolaget åtta fall på den svarta listan. Flygbolaget har gjort försök att reda ut sina reklamationer. Men bolagets kundtjänst ligger på Irland. Och många konsumenter har haft svårigheter att Ù?verhuvud taget komma i kontakt med kundtjänsten.

I höstas beslöt konsumentombudsmannen (KO) att dra Ryanair inför rätta. Det gällde ett fall där ett svenskt par skulle resa med Ryanair från Bryssel till Stockholm. Strax innan de skulle resa fick de veta att flyget var inställt och att de skulle få plats på ett annat flygplan som gick först två dagar senare. Paret kunde inte vänta på detta flyg utan betalade till slut hemresan ur egen ficka med taxi, tåg och hyrbil. De fick tillbaka pengarna för flygbiljetten, 322 kronor, men fick i övrigt ingen kompensation. De fick inte mat och hotellrum betalda, vilket de borde ha fått, enligt KO som anser att Ryanair bryter mot lagen.

Text: Barbro Janson