Annons
Annons

1090516.jpg

Nyhet

Så tjänar tax free-butiker miljoner på resenärernas boardingkort

Butiker på brittiska flygplatser tjänar miljonbelopp i återbetald moms genom att scanna boardingkort i onödan. Det skriver The Independent som har avslöjat bluffen efter en stor kartläggning av landets tax free-butiker.

Text: Johanna Jackson • 2015-08-17 Uppdaterad 2015-08-17

I Sverige behöver man visa sitt boardingkort för att handla varor som tobak, parfym och sprit. Men då är priserna ca 20 procent lägre. I alla fall på parfym och kosmetik, det säger Joakim Hörnfeldt, manager på tax free-operatören the Nuance Group som driver butikerna på Swedavia till DN.

Genom att scanna boardingkorten på de resenärer som reser utanför EU kan brittiska flygplatsbutiker undvika skatt och få tillbaka 20 procent i moms på sålda varor.

Men i stället för att använda reduceringen för att sänka priserna – som påstås vara skattefria, men som ofta är lika höga som i vanliga butiker – gör man miljonvinster. Det framgår i undersökningen som The Independent har gjort. 

Enligt kartläggningen, som har upprört vissa resenärer som känner sig lurade, kan vinsterna som butikerna gör per vara handla om allt från några pund till belopp på över 100 pund. 

Några exempel som redovisas är priset på en solkräm; (snittpris i vanlig butik: 8 pund, pris på flygplats: 8 pund) och priset på en Iphone 6 (snittpris i vanlig butik: 619 pund, pris på flygplatsen: 593,99 pund) som tax free-butikerna sedan tjänar 1,60 respektive 123,80 pund i återbetald skatt per såld vara.

Enligt tidningen uppger butikerna i fråga att anledningen till att de ber resenärer om boardingkorten är att de ska kunna rapportera korrekt information till den brittiska skatte- och tullmyndigheten, men detta är dock inget krav.

– Problemet är att butikerna inte är ärliga. De ber om boardingkortet men talar inte om att det är för att de ska kunna göra en större vinst genom att inte betala momsen, säger Paul Lewis, expert på konsumenters rättigheter till tidningen.

– Det finns ett antagande att tullfritt innebär billigare. Men så är inte alltid fallet. Allt det betyder är att butikerna själva inte betalar tullen. Det viktiga här är att konsumenterna kontrollerar priserna innan för att se att de verkligen får valuta för pengarna, säger han. 

I Sverige finns det inget generellt krav på att visa upp boardingkorten för att handla. Men för att exportbutikerna, alltså de som säljer momsfria varor, ska kunna slippa redovisa momsfri försäljning på dessa varor måste de veta vilken destination som kunden ska resa till. 

– Man (butikerna, red.anm.) är skyldiga att registrera uppgifter om försäljning utan mervärdeskatt och hålla dem tillgängliga för Skatteverket, säger Christina Olsson, rättslig expert på myndigheten till Vagabond.

­– Så i teorin borde det innebära lägre priser för resenärer. Men i slutändan är det butikerna som sätter priserna, det är ingenting som Skatteverket har synpunkter på, säger Christina Olsson. 

Enligt Joakim Hörnfeldt på the Nuance Group, scannar tax free-butikerna resenärernas boardingkort för att veta vilken destination de ska till då det är olika momsregler som gäller utanför och innanför EU.  I Swedavias tax free-butiker får kunderna betala olika priser på sprit och tobak beroende på destination de ska till, men samma pris på parfym och kosmetik. Det är för att butikerna slipper betala mervärdesskatt på de varor som lämnar EU och väljer att ta ett lägre pris från alla resenärer. 

Till skillnad från i Storbritannien, där priserna på de skattefria varorna ofta inte var lägre, så intygar Joakim Hörnfeldt att så är fallet. 

– Även tax free-tobak och sprit är billigare mot lokalmarknaden. Sprit säljs enbart till destinationer utanför EU och när det gäller tobak så kan du även köpa detta inom eu, dock ej tax free, säger Joakim Hörnfeldt till Vagabond.

Och om man vill köpa varor som godis eller andra produkter som inte omfattas av lägre momssatser, behöver man inte visa boardingkortet, även om man kan bli ombedd, då det görs för att butikerna ska kunna föra statistik om kunder och försäljning.

– Arbetssättet är att visa boardingkortet, men jag känner inte till någon regel som gäller godis, säger Joakim Hörnfeldt till DN. 

Fler nyheter: 

Läs även: 

Krönika: “Resandet gör dig socialt kompetent”


Text: Johanna Jackson • 2015-08-17
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top