Exponeringen gick, enligt nämnden, ut över vad som kunde motiveras av underhållnings- eller informationsintresse. Det kan räknas som otillbörligt gynnande av kommersiella intressen.
– Vi ska diskutera huruvida vi ska överklaga detta. Och det skulle jag säga är sannolikt för vi delar inte nämndens bedömning, säger programchefen Fredrik Arefalk till E24.

Granskningsnämnden skriver i beslutet:
”I semestersvenskar visades – förutom researrangörens namn och logotyp vid några tillfällen – olika typer av kännetecken för bolaget, bland annat i form av reseledarnas klädsel och maskotar för arrangörens barnklubb, i betydande omfattning i bild. Dessutom nämndes namnet på den aktuella hotellanläggningen och i slutet visades texten ”Med bidrag från [researrangören]”. Sammantaget uppkom ett gynnande av researrangören som inte kunde motiveras av ett tillräckligt informations- eller underhållningsintresse.
Fritidsresor konstaterar samtidigt i ett pressmeddelande att satsningen på programmet ledde till fler ansökningar om att jobba som reseledare, och ett ökat intresse för Thailandsresor hos Fritidsresor.

Text: Barbro Janson