The Great Sri Lankan Tuk-Tuk Challenge arrangerades som en del i den lankesiska statens satsning för att öka turismen till landet. Ambitionen är att få tillbaka de turister som de senaste decennierna skytt landet på grund av oroligheterna.

I juni – en månad efter att det 26 år långa inbördeskriget tog slut – lanserade turistbyrÙ?n den ny sloganen ”Sri Lanka – små mirakel”.

Turistbyråns nya reklamfilm som ska locka tillbaka de turister som i många år
skytt landet på grund av inbördeskriget.

– Den här tävlingen är ett strålande sätt att ge en inblick i vardagslivet här i Sri Lanka, här representerat av tuk-tukar. Samtidigt får vi genom tävlingen också chansen att visa upp några av de resmål och sevärdheter vi har här i Sri Lanka, säger Bernard Goonetilleke, ordförande i det lankesiska turistrådet till BBC.

Deltagarna kom från så avlägsna länder som Schweiz och Nya Zeeland. Största problemet tävlingsdeltagarna stötte på var att deras tuk-tukar – eller atorikshor som de vanligtvis kallas i Sydasien – i många fall inte varit i mekaniskt topptrim.

Arun Rajagopalan från Indien höll på att råka illa ut när hans tuk-tuk välte farligt nära en klippbrant.

– Men vi klarade oss. Vi ropade på en åskådare som hjälpte oss att tippa vår tuk-tuk på rätt köl och banka den i form igen, sen var det bara att köra på, säger han till BBC.

Arrangörerna medger också att färdmedlet kanske inte alltid är det mest pålitliga.

– En del har motorproblem, nästan alla har dåliga kablar, men överlag har det ändå gått rätt bra eftersom vi har haft ett team med mekaniker standby, säger Juan Paredes.