Tågen, som på vägen gör stopp i bland annat Berlin, ska köras i samarbete mellan danska DSB, tyska Deutsche Bahn (DB) och tjeckiska České dráhy (ČD), skriver České dráhy och DSB i varsitt pressmeddelande.

Torg i Gamla stan i centrala delarna av Tjeckiens huvudstad Prag.
Gamla stan i Prag. Hit tar du dig på nästa sommars tågluff utan byte från Huvudbangården i Köpenhamn. Foto: Getty Images

Lättare att ta tåget

– Det här gör det lättare och enklare att tillgodose resenärernas ökande intresse för att ta tåget ut i Europa, säger Charlotte Kjærulff, kundchef i DSB, enligt meddelandet som kom på måndagen.

Dagtågen kommer att gå dagligen året runt. Under sommarmånaderna blir det också ett dagligt nattåg på samma sträcka. Restiden från Köpenhamns huvudbangård beräknas bli sju timmar till Berlin och elva timmar till Prag.

Läs också: 48 timmar i Prag

Tjeckiska staden Decin i norra Böhmen.
Tåget stannar på vägen även i vackra Dečín där du har nära till vacker natur i norra Böhmen, eller ”Böhmiska Schweiz” som området också kallas. Foto: Getty Images

Stopp nära fin bergsvandring

På sin väg kommer tågen också stanna och ta upp och släppa av resenärer i danska Ringsted, Odense, Kolding och Padborg, liksom i tyska Hamburg, Dresden och Bad Schandau och tjeckiska Dečín (nära vacker vandringsnatur i vad som kallas ”Böhmiska Schweiz”) och Ústí nad Labem.

Sträckan ska köras med ČD:s Comfort Jet-vagnar med restaurangvagn. Personalen ombord kommer att vara både danska, tyska och tjeckiska och bytas när man passerar landgränserna. Vagnarna ska dras av lok från DSB på rutten från Köpenhamn till Hamburg och från ČD på rutten från Hamburg till Prag.

Bokningarna till tåget släpps sex månader i förväg, alltså i december i år.

Läs också: Cykel och vandring i Tjeckien – upptäck nationalparken Böhmiska Schweiz