Annons
Annons

Världens näst längsta tågresa gör du med The Canadian mellan Toronto och Vancouver. Foto: Getty Images

Restips

Världens tio längsta tågresor (utan byte)

Tänk dig att kliva ombord på ett tåg, resa en fjärdedels jordvarv och en vecka senare vara framme – utan ett enda tågbyte. Vagabond har spanat in världens tio längsta tågresor.

Text: Per J Andersson • 2024-01-13 Uppdaterad 2024-06-14
Kliv ombord på Transsibiriska i Moskva och kliv av sju dagar senare i Vladivostok vid Stilla havet. Just nu ingen bra idé, men i en fredligare framtid. Foto: Getty Images

1. Transsibiriska järnvägen

Moskva–Vladivostok, Ryssland

Längd: 9 289 km.

Restid: 7 dygn, 20 tim och 25 min.

Tågresornas tågresa ger tyvärr dålig smak i munnen i dessa tider av diktatur, repression och invasionskrig. Men tågen rullar likafullt på även under 2024 på linjen som invigdes för 108 år sedan medan Ryssland ännu styrdes av tsaren. Ryssarna kan fortfarande resa på världens längsta järnvägslinje. Oklart vilka icke-ryssar som får visum. Och såväl UD som vi på Vagabond avråder ändå bestämt från att resa och ber dig vänta tills kriget är slut  – och helst: att Putins regim störtats.

Som de flesta vet finns också två andra linjer som tar dig från Europa till Asien utan byte, nämligen Transmanchuriska och Transmongoliska järnvägarna med bland annat slutstation Peking, en resa som tar ca 6 dygn.

Om du i en fredlig framtid reser till Vladivostok finns en färja därifrån som tar dig till Sydkorea och Japan.

Håll hoppet högt om en ljus framtid då vi åter tar tåget till österut till Asien.

Genom Klippiga bergen i Alberta rullar The Canadian på världens näst längsta tågsträcka där du kan åka direkt och utan byte. Foto: Getty Images

2. The Canadian

Toronto–Vancouver, Kanada

Längd: 4 446 km.

Restid: 3 dygn och 12 tim.

En drömresa som Vagabonds redaktörer drömmer om – och många med oss. Det här tåget som körs av VIA Rail Canada tar dig tvärs över den nordamerikanska kontinenten. Det här Canadian National Railway-tåget rusar fram över den enorma prärien och skär genom Klippiga bergen innan det når sitt slutmål vid stillahavskusten. Enligt vissa är det en av världens häftigaste tågresor, kanske den häftigaste.

Tåget som körs två gånger i veckan året runt passerar städer som Winnipeg, Edmonton och Jasper. Res med liten budget i sovfåtölj i ekonomiklass eller i den dyrare sleeper plus-klassen med eget sovvagnsrum och inklusive alla måltider i restaurangvagnen. Sedan tio år tillbaka finns också superlyxiga sovvagnar i den så kallade prestige-klassen.

Järnvägen till Lhasa går på broar över permafrosten på den tibetanska högplatån. Foto: Getty Images

3. Z164

Shanghai–Lhasa, Kina och Tibet

Längd: 4,373 km

Restid: 2 dygn, 49 min.

Tåg Z164 avgår varje dag prick klockan 20.02 från Shanghai Railway Station och anländer till Lhasa klockan 18.46 (dock långt ifrån alltid prick på minuten) två dagar senare. Tåget tar dig genom åtta kinesiska provinser på sin väg mot det ockuperade Tibet. När tåget kör upp på hög höjd i bergen informerar konduktörerna i högtalarna på kinesiska, tibetanska och engelska om de natursköna platser som ni passerar liksom om tibetanska seder, bruk och matvanor. I vagnarna finns syrgas ifall du skulle få andnöd när tåget passer Tanggula-passet på 5 072 meters höjd.

Varje tåg har 64 slafar i soft sleeper-klassen. De ger mer komfort, som namnet antyder, och mer avskildhet och tystnad, än de 407 hårda sovplatserna i de sju hard sleeper-vagnarna.

Indian Pacific kör över Nullarbor Plain, som är världens längsta rälsraksträcka (48 mil utan en enda kurva). Foto: Getty Images

4. Indian Pacific

Sydney–Perth, Australien

Längd: 4 352 km.

Restid: 4 dygn.

Tågets emblem är en örn som symboliserar det faktum att Indian Pacific korsar såväl bergskedjor, klippiga dalar och subtropiska savanner som knastertorra öknar och frodiga vetefält på sina transkontinentala resa tvärs över den australiska kontinenten.

Tåget har rullat en gång i veckan sedan 1970 och trafikerades ursprungligen av fyra statliga järnvägsförvaltningar. Sedan 1997 är det Great Southern Rail som kör tåget som tar dig förbi Broken Hill, Crystal Brook, Adelaide, Port Augusta och Kalgoorlie innan det kör ut på världens längsta raka järnvägssträcka: Nullarbor Plain (48 mil lång). Därefter åker man via Eastern Goldfields mot slutdestinationen East Perth.

Dibrugarh ligger i Assam där du kan besöka Kaziranga National Park och få en glimt av den indiska pansarnoshörningen. Foto: Getty Images

5. Vivek Superfast Express

Dibrugarh–Kanyakumari, Indien

Längd: 4 219 km.

Restid: 3 dygn, 12 tim och 5 min.

Ett snabbtåg som en gång i veckan kör från Dibrugarh i Indiens nordöstra delstat Assam till Kanyakumari, eller Kap Comorin som orten tidigare kallades, på Indiens sydspets i delstaten Tamil Nadu. Tåget passerar genom åtta delstater och stannar vid 57 stationer längs vägen.

Om du vill åka från norr till söder avgår tåget från Dibrugarh kl 19:25 och når Kanyakumari kl 22:00 på din fjärde resdag. Och inte är det dyrt. Till skillnad från lyxtågen som vi skriver om i den här listan är detta ett reguljärt tåg med okej och acceptabel, men inte extraordinärt hög standard. En biljett med sovplats i 2-Tier AC (en mellanklass med fyra bäddar i varje kupé, bäddning, läslampa och skynke att dra för) kostar 600 kr.

I Assam finns bland annat nationalparken Kaziranga intill Brahmaputrafloden där du kan spana in den indiska pansarnoshörningen. I Kanyakumari finns templet med samma namn som staden som många pilgrimer vallfärdar till. Här finns också – en bit ut i havet  – Vivekananda Rock Memorial. Det är dessutom nära till södra Kerala med bland annat Kovalam Beach.

Väster om Chicago är de amerikanska långdistanstågen dubbeldäckare. Foto: Getty Images

6. California Zephyr

Chicago– Emeryville (San Francisco), USA

Längd: 3 924 km.

Restid: 2 dygn, 3 tim och 40 min.

Från Chicago går dagligen tre olika långdistanståg västerut: Southwest Chief till Los Angeles, The Empire Builder till Seattle och Portland – och så California Zephyr till San Francisco-förstaden Emeryville.

De körs alla av statliga Amtrak. Kaliforniensafiren är helt klart en av USA:s absolut naturskönaste tågsträckor eftersom du efter Kansasslätten på din väg västerut kör genom Klippiga bergen och Sierra Nevada. Utsikten över Coloradoflodens dalgång är något alldeles extra.

På det här liksom de andra amerikanska långkörartågen kan du som vill ha sovvagn välja mellan roomette (2 bäddar), bedroom (2 bäddar), bedroom suite (4 bäddar), accessible bedroom (2 bäddar) samt family bedroom (4 bäddar). Billigast av sovkupéerna är roomette, men allra billigast är förstås sittvagn. Tåget har restaurangvagn där du äter dina måltider, som ingår om du valt sovvagn. Det finns också kafé och observation car, alltså utkiksvagn.

Direkttåg från Paris till Moskva kunde du ta före pandemin och kriget – och förhoppningsvis i en fredligare och mer demokratisk framtid. Foto: Getty Images.

7. Paris–Moscow Express

Paris–Moskva, Frankrike, Tyskland, Polen, Vitryssland och Ryssland.

Längd: 3 483 km.

Restid:  1 dygn, 14 tim, 47 min.

När krigshelvetet österut är över kanske du åter kan hoppa på Paris–Moskva Expressen, det elegantaste sättet att resa till Ryssland.

Ryska järnvägen (RZD) körde fram till pandemin som ju följdes av krigsutbrottet tåg från Paris Gare de l’Est österut en gång i veckan året runt. Bekväma sovvagnar med två och fyra bäddar, lyxiga VIP-deluxe-sovvagnar med en och två  bäddar samt en utmärkt restaurangvagn. Du kunde boka tåget för hela resan eller åka delar av den, exempelvis Paris–Berlin, Berlin–Moskva, eller Warszawa–Minsk.

Eftersom det är olika spårvidder i Europa och Ryssland stannade tågen i Brest för att få sina hjulpar bytta från europeisk standardspårvidd till rysk spårvidd.

Vi ser alltså fram emot en fredligare framtid när vi åter kan resa med detta coola långdistanståg.

Om du tar The Ghan som skär genom Australien i nord-sydlig riktning får du ett stopp i Alice Springs i The Outback för sightseeing. Lugn, tåget väntar på dig under tiden. Foto: Getty Images

8. The Ghan

Adelaide–Darwin, Australien

Längd: 2 979 km.

Restid: 2 dygn och 6 tim.

The Ghan är det andra australiska långdistanståget. Det här går i nord-sydlig riktning en eller två gånger i veckan mellan Adelaide i söder och Darwin i norr och vice versa.

Tåget har fått sitt namn av de afghanska kamelförare som på 1800-talet vandrade rutten i långa karavaner.

The Ghan privatiserades 1997 och har sedan dess drivits av Journey Beyond Rail Expeditions (före detta Great Southern Rail). På sin väg stannar det i Alice Springs och Katherine där det väntar på att passagerarna ska hinna göra utflykter till bland annat Uluru/Ayers Rock.

Tåget har normalt 28 vagnar i rostfritt stål vilket gör det 774 meter långt.

Det här är inget vardagståg, utan en once in a lifetime-tågresa. Priserna är extremt höga, men så är det också en lång och lyxig resa du får på köpet.

Eastern and Oriental Express resa från Singapore till Bangkok är lång. Men vad gör det när man har så här fint. Foto: Belmond

9. Eastern and Oriental Express

Bangkok–Singapore, Thailand, Malaysia, Singapore

Längd: 2 019 km.

Restid: 2 dygn, 16 tim och 40 min.

Mer lyxtåg. Hotellföretaget Belmond som kör de ultralyxiga och svindyra Orientexpressen-tågen i Europa har sedan 1993 också tågresor att erbjuda på Malackahalvön.

Söderifrån avgår tåget från Singapores Woodlands Train Checkpoint på sin färd mot Bangkok med stopp i Kuala Lumpur, Butterworth och Kanchanaburi.

Tåget körs bara vintertid, mellan september och april. Och precis som europeiska Orientexpressen är prisnivån kunglig. Räkna med från 30 000 kr och uppåt per person.

Det anrika och mycket påkostade tåget byggdes i Japan 1972 och har tidigare körts i Nya Zeeland under namnet Silver Star.

Blue Train startar sin resa i Kapstaden. Foto: Getty Images

10. Blue Train

Kapstaden–Pretoria, Sydafrika

Längd: 1 600 km.

Restid: 2 dygn, 3 tim och 40 min.

Vi avslutar listan med ännu ett lyxtåg. Blue Train som körs sedan 1946 klassas av många som Afrikas lyxigaste, till och med världens lyxigaste tåg. För drygt 30 000 kr i delad tvåbäddskupé ingår förstås allt, mat, drinkar och guidade utflykter. Nej inte riktigt allt, på sin bokningssajt påpekar tågbolaget att fransk champagne och rysk kaviar kostar extra.

Resan från Kapstaden till Pretoria går via Worcester, De Aar, Kimberley och Johannesburg. Många kungar och presidenter har rest med detta femstjärniga lyxhotell på hjul som rullar fram över Sydafrikas savanngräsmarker med sitt myllrande djurliv.

Blå tåget var för övrigt smeknamnet på det lyxiga franska nattåget Calais-Mediterranée Express som kördes 1883–1978. Därefter har namnet använts på restaurangen på Gare de Lyon i Paris, spöktåget på Gröna Lund i Stockholm och ett tag också på ett nostalgitåg som gick mellan Uppsalla/Stockholm och Göteborg. Att det kallas för blå tåget kommer sig av att de ursprungliga Pullmanvagnarna var just blåa.

Men Sveriges längsta tågresa då?

Längsta reguljära linjen är Stockholm–Narvik som körts nästan dagligen sedan trettiotalet. Tåget som hetat Lapplandspilen (som då startade i Malmö och därmed var ännu längre) och Arctic Circe Train men idag kort och gott kallas för Tåg 94. Resan på den 1 400 kilometer långa sträckan tar från 18 timmar och 30 minuter och uppåt.


Text: Per J Andersson • 2024-01-13
RestipstågTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen