Annons
Annons
Foto: Thinkstock.

Foto: Thinkstock.

Nyhet

Blev hotade av Norwegians personal efter namninsamling

Flygbolaget Norwegian är åter igen i blåsvädret på grund av förseningar och resenärer som upplever att de blivit dåligt bemötta av bolagets personal. När Charlotta Holmquist, som tidigare varit i rättstvist med flygbolaget angående en försening 2014, startade en namninsamling ombord blev det för mycket för Norwegians personal.

Text: Johanna Jackson • 2015-05-11 Uppdaterad 2021-06-23

Charlotta Holmquist är väl medveten om vilka rättigheter en passagerare har mot flygbolagen. Efter en utdragen rättsprocess som gällde ett försenat flyg till Bangkok 2014, fick hon och hennes familj samt 65 andra passagerare till slut ut den lagstadgade ersättningen från flygbolaget som de hade rätt till. 

I det fallet företräddes hon av företaget TRS Travelright och när familjen råkade ut för ytterligare en försening den 30 april i år, valde hon att åter igen vända sig till företaget.

Enligt Stephan Erikssons bedömning hade Charlottas familj sannolikt rätt till ersättning med 600 Euro per person och Charlotta erbjöd sig då att kolla om även andra passagerare ombord ville ha hjälp med att få ersättning från Norwegian. Hon skickade därför ut en pärm där andra passagerare frivilligt kunde skriva upp sig om de var intresserade.

Pärmen gick några vändor och kom tillbaka till Charlotta med jämna mellanrum. Namnunderskrifterna växte och enligt Charlotta hade cirka 60 passagerare lämnat sina uppgifter i pärmen. När planet hade hunnit ungefär halvvägs tändes flygkabinen plötsligt upp.

– Två besättningsmän, varav den ena chef för hela besättningen stod med militärmin med pärmen i handen och undrade om den var min. Ja svarade jag och sträckte mig fram. De ryckte tillbaka pärmen och sa det var olagligt att skicka runt material på planet, berättar Charlotta.

Blev hotade av Norwegians personal efter namninsamling
Charlotta Holmquist med sina barn Tyra, Ellie och Vidar. Foto: privat.

När Charlotta bad om att få tillbaka pärmen vägrade kabinpersonalen.

– De sa att det var deras egendom och att de tänkte lämna den till kaptenen.

När Charlotta insisterade ska stämningen ha blivit hotfull, högljudd och otrevlig. Samtidigt som en ur personalen diskuterade pärmen med Charlottas man, dokumenterade hon händelsen på sin mobiltelefon.

­– De var så högljudda så att passagerare runt omkring reagerade, och en man reste sig till och med upp och konfronterade den mycket otrevliga kabinchefen. De vände då på klacken och sa att de skulle lämna pärmen hos kapten som strax skulle komma ut.

Ingen kapten kom ut men efter en stund ska kabinpersonalen ha kommit tillbaka och krävt att Charlotta skulle radera fotona som hon hade tagit. Charlotta berättar att hon först inte ville lämna ifrån sig sin telefon, men att hon lämnade ifrån sig telefonen när en från personalen hotade med att landa planet på direkten.  

De ska sedan ha anklagat Charlotta och hennes man för att vara brottslingar och sagt att de skulle kontakta amerikanska myndigheter som skulle “ta hand om familjen” så fort de landade. De meddelade även att man skulle beslagta pärmen på kaptens order.

När de sedan hade landat hörde de av sig till flygrättsadvokaten Stephan Eriksson. Enligt honom är kabinpersonalens agerande helt oacceptabelt. På begäran av Stephan skickade Norwegian tillbaka pärmen, men han överväger nu att polisanmäla flygbolaget.

– Norwegian och deras personal må ogilla att försenade passagerare begär ersättning trots att det görs enligt gällande lag. Men att ta ifrån Charlotte Holmquist hennes pärm är brottsligt, sannolikt en fråga om stöld alternativt egenmäktigt förfarande. Det är dessutom inte olagligt att informera passagerare om deras rättigheter enligt lag eller att ta bilder ombord på ett flygplan. Däremot är det olagligt att tvinga Charlotta Holmquist att radera bilderna ur sin mobiltelefon eftersom det kan betraktas som ofredande.

­– Nu är det så att det är kabinpersonalen som bestämmer ombord och den här pärmen skapade en dålig stämning och därför beslöt sig personalen att omhänderta den, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.

Charlotte Holmbergh Jacobsen tycker inte det är okej att informera personer om deras rättigheter och erbjuda dem rättshjälp så länge det sker ombord på planet. 

­– Ett flygplan utgör inte en offentlig plats. Ingen annan än Norwegian får bedriva affärer på Norwegians flygplan. Sen får hon göra vad hon vill utanför planet, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

– Vad gäller fotografering så finns det många passagerare och besättningsmedlemmar som inte vill bli fotograferade. Av hänsyn till passagerarna/besättningsmedlemmarna är det därför vår policy att fotografering inte ska göras utan medgivande från berörda individer, säger hon.

– Charlotta har ingen koppling med TRS Travelright mer än att hon varit och är kund. Till syvende och sist handlar det ju om säkerhet, men Charlotta har ju inte uppviglat människor till att göra uppror mot kabinpersonalen och att man inte skulle få prata med andra människor ombord planet har jag väldigt svårt att förstå. Det spelar ingen roll att det inte är offentlig plats, Norwegian har inte rätt att plocka av folk egendom, säger Stephan.

Familjen Holmquist befinner sig fortfarande i Los Angeles och hemresan är planerad till den 15 maj, men i ett mail till Stephan Eriksson uppger Linda Olsen, som arbetar med kundrelationer på flygbolaget att de överväger att neka paret Holmquist ombordstigning med hänsyn till kabinpersonalens arbetsmiljö och säkerheten ombord.

– Jag har inga detaljer om huruvida det ska verkställas eller inte, men jag tror inte det, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

– Det är ett helt oacceptabelt agerande av ett flygbolag och rena trakasserier av makarna Holmquist och deras tre barn som nu kanske tvingas ta sig hem på annat sätt från San Francisco, säger Stephan Eriksson. 

Makarna Holmquist säger sig vara illa berörda av efterspelen av händelserna ombord. De vill påpeka att de inte har någon ekonomisk relation med TRS utan enbart är kunder hos företaget. 

– Det är helt obegripligt varför de skulle neka oss ombordstigning, jag har mycket svårt att förstå vad skälet skulle vara. För vår familj handlar det om mycket pengar vi betalat för att resa hem med Norwegian, säger Trued Holmquist.

– Såväl hoten ombord om att de skulle kontakta amerikanska myndigheter och hindra oss från att komma in i landet, som nu senast att de kommer vägra oss ombordstigning är självklart mycket obehagligt för oss. Men det är väl deras sätt att försöka avskräcka andra som överväger att hävda sina rättigheter. 

Mer nyheter:


Text: Johanna Jackson • 2015-05-11
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top