Annons
Annons

I december kan du ta tåget från Luleå till Helsingfors. Framme i Finlands huvudstad kan du fortsätta ta dig fram på räls med hjälp av stadens spårvagnar. Foto: Getty Images

Europa

Snart kan du ta tåget till Helsingfors

I år får Sverige en ny tågförbindelse till utlandet. Kliv på tåget i Luleå och kliv av tio timmar senare i den finländska huvudstaden.

Text: Per J Andersson • 2024-01-10 Uppdaterad 2024-06-14

Såväl den svenska som den finländska järnvägen på båda sidor om gränsen i norr har sedan den stod klar 1919 saknat elektrifiering. Det har inneburit att det lång tid inte gått några persontåg – bara godstransporter dragna av diesellok – mellan de båda länderna. Fram till slutet av åttiotalet kunde även vi resenärer ta oss mellan de båda länderna med tåg. Men 1988 la Finland ner persontrafiken till Torneå på sin sida av gränsen. 1992 var det dags för Sverige att lägga ner trafiken till Haparanda på den svenska sidan.

Nu när elektrifieringen är klar på båda sidorna om gränsen är det dags för en renässans. I december i år återstartar äntligen persontågstrafiken som gör att du ska kunna ta dig från Sverige till Finland på räls. Norrtåg tar dig från Luleå till Haparanda där du måste byta till Finlands statliga tågbolag VR som tar dig vidare ner till Helsingfors. Förhoppningsvis kommer VR att erbjuda både dagtåg och nattåg med ligg- och sovvagnar.

Tio timmars resa

Tio timmar förväntas resan ta i sin helhet mellan Luleå och Helsingfors. Att du måste byta i Haparanda eftersom det inte blir några direkttåg Luleå–Helsingfors handlar om att Sverige och Finland har olika spårvidder. Sveriges normalspår är 1 435 mm, alltså samma som i stora delar av Europa, medan Finland har 1 524 millimeter, samma som Rysslands ursprungliga. Skälet till det är att Finland tillhörda ryska tsarriket när järnvägen började byggas ut på 1800-talet.

Bakom beslutet att elektrifiera järnvägen på båda sidorna om gränsen finns inte bara nyttan med passagerartrafik, utan också behovet av krisberedskap. Att ha en förbindelse på järnvägen mellan Sverige och Finland handlar alltså även om att kunna transportera varor under internationella kriser.

Finlands motsvarighet till SJ heter VR och kommer att trafikera sträckan Haparanda/Torneå–Helsingfors. Foto: Getty Images

Gemensam biljettbokning

Tågbolaget VR ser fram emot trafikstarten senare i år.

– Då kan vi ha direkttåg från Helsingfors till Haparanda och vidare in i Sverige. Det är då också viktigt att sammankoppla tidtabellerna med [svenska] Norrtåg. Vi ska också samarbeta då det gäller onlineförsäljning av biljetter, sa Juho Hannukainen på finländska VR på Nordeuropeiska transportforumet i Uleåborg i november, enligt Nordkalottrådets sajt.

Tyvärr måste du byta tåg i Haparanda nära gränsen mellan de båda länderna. Foto: Getty Images

Läs också:

Tågluffa på ett skosnöre – för dig med liten resbudget

Tågluffa i Europa – guide och tips för nybörjaren

När kriget är över och Putin borta: Så tar du tåget österut


Text: Per J Andersson • 2024-01-10
EuropaFinlandSverigeTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen