En person på en tågperrong

Har du planer på att tågluffa? Här ger vi dig svar på de vanligaste frågorna. Foto: GettyImages

Restips

Tågluff i Europa – matig guide för nybörjaren

Hur bokar jag en tågbiljett till Paris? Vad händer om jag missar tåget? Kan jag ta med hunden? Vagabonds tågexpert Per J Andersson guidar dig som är sugen på att åka tåget ut i Europa.

Text: Per J Andersson • 2022-05-17

Interrail eller färdbiljett?

Interrail

Första valet du ska göra är om du ska köpa färdbiljetter eller Interrailkort. Ska du från Mälardalen till ungefär mellersta Tyskland eller längre och sedan tillbaka, ja då lönar det sig praktiskt taget alltid med Interrail. Du som är yngre än 27 och äldre än 59 år får 4 resdagar under en månad för 2 161 kr. Det räcker gott för att ta dig till Spanien och tillbaka (på dygnsöverskridande natt/sovtåg får du fullfölja resan utan att nästa resdag behöver användas). Är du mellan 27 och 59 år kostar kortet ca 30 procent mer, medan Interrailkort för barn till och med 11 år är gratis. Vill du ha fler resdagar än 4 finns Interrail för 5, 7, 10, 15 dagar och så vidare, ända upp till kort som ger dig obegränsat tågresande tre månader i sträck. Interrailkortet är numera digitalt, men kan också fås på papper om man nu föredrar det, och köps från interrail.se eller europarunt.se.

Färdbiljett på egen hand

Startar du i södra Sverige och inte ska så långt kan ändå en vanlig tur och retur-biljett bli billigare. Allra billigast blir det att boka biljetterna på tågbolagens egna sajter. Tyska Deutsche Bahn, som även bokar anslutningståg på grannländernas tågbolag, har en priskategori som heter Super Sparpreis – och är du ute i god tid hittar du de biljetterna på deras bokningssajt bahn.de (lugn, den kan slås om så att du får engelsk text).

Färdbiljett på resebyrå: Vill du ha hjälp med bokningarna kan du anlita en tågresebyrå online. Då kostar det några hundralappar extra i bokningsavgift. Plus att resebyråerna inte alltid har de allra billigaste biljetterna som du får direkt från tågbolagen.

Testa svenska railtic.com, allaboard.eu och trainplanet.com. Bra är också brittiska raileurope.com och nederländska happyrail.com. Även sj.se i samarbete med Omio erbjuder från och med sommaren 2021 utlandsbokning, men bara på ett mindre urval av utlandslinjer.

Vill du istället prata med en personlig bokare som gör jobbet åt dig, mot en avgift förstås, ringer du en av Sveriges alldeles för få resebyråer specialiserade på tåg i Europa: Tågbokningen, tel 0771-75 75 70, Centralens Resebutik i Kalmar, tel 0480-36 22 10 eller Alingsås Resebutik, tel 0322-102 21.

Fördel med Interrail framför färdbiljett ?

Om du köper en färdbiljett på tåget till kontinenten är det precis som med flygbiljetterna. Ju tidigare du bokar, desto billigare biljett. Köper du däremot Interrailkortet är priset detsamma oavsett när du köper det. Samma sak med platsbiljetterna du behöver köpa till om du har Interrail: de har samma pris oavsett om du köper dem ett halvår i förväg på nätet eller i automat på en station fem minuter före avgång.

Om jag valt Interrail och bara behöver platsbiljett?

Det är nästan en filosofisk fråga. Själv föredrar jag att inte boka nästan någonting i förväg. Jag går till stationen i Paris, Wien, Rom eller var jag nu befinner mig och kollar vad som finns ledigt senare samma dag eller nästa. Då har jag möjlighet att ändra mig under hela tågluffen, eftersom jag tycker att just flexibiliteten är det som gör Interrail så charmigt. Jag gör undantag för nattåg som ofta är fullbokade långt i förväg. Som Snälltågets Stockholm–Berlin, ÖBB:s Hamburg– München/Innsbruck/Wien, SNCF:s Paris–Nice och Trenitalias Milano–Palermo.

Men om du inte är som jag utan vill boka en massa sittplatsbiljetter i förväg så finns en bra digital guide i Interrails gratis mobil-app Rail Planner. Klicka på More längst ner till höger och därefter på Seat Reservations och välj sedan land. Då får du tips på hur du går tillväga för sittplatsreservation i respektive land. Hos vissa tågbolag kan du med Interrailkort boka platsbiljetten online, hos andra inte. Då måste du ringa tågbolaget eller köpa den över disk eller från automat på en station i landet.

Läs mer: Hop on, hop off – 10 dagars tågluff i Europa

Tåg som åker fram genom ett alpint landskap
Rätiska järnvägen slingrar sig uppför bergen i Schweiz. Foto: GettyImages

Måste jag inte reservera sittplats överallt?

Nej, inte på alla tåg. I Tyskland, Österrike, Schweiz och i östra Europa kan du tvärtom resa utan reservation på nästan alla tåg, även med Deutsche Bahns snabbtåg (ICE). Många tyskar reser oreserverat på snabbtågen, och om det är fullt sätter de sig i restaurangvagnen med en kopp kaffe eller en öl. På snabbtågen i andra länder i Europa råder däremot nästan alltid reservationsplikt. I många länder kostar platsbiljetten bara 30 kr, men för att få åka med de franska snabbtågen TGV, AVE, Euro-star, Thalys, Lyria och Thello måste tågluffaren betala tillägg på mellan 100 och 600 kr per resa. På de flesta av Europas regionaltåg, även på de franska Intercités- och TER-tågen, kan du däremot resa helt utan platsreservation.

Vad händer om jag missar ett tåg?

Har du Interrailkort gör det inget om du missar ett tåg. Det är ju det som är det fina i kråksången, det är bara att hoppa på nästa. Men du förlorar förstås din platsreservation. Reser du på vanlig färdbiljett funkar den ungefär som en flygbiljett. Har du bokat hela resvägen med alla delsträckor från en och samma resebyrå eller bokningssajt har de inblandade tågbolagen ofta men tyvärr inte alltid ett transportansvar. Det betyder att om du reser exempelvis Malmö– Paris med tre olika tågbolag, men råkar ut för försening och därför missar nästa tåg, så är de skyldiga att ordna så att du tar dig till din slutdestination.

För säkerhets skull: Reser du med färdbiljetter, boka ”luftiga” byten, det vill säga inte tajt så att det är endast 10–20 minuter mellan två tåg, utan lägg hellre in 2–3 timmar mellan tågen. Är tåget framme i tid kan du ju använda väntetiden till sightseeing på stan eller en lunch på stationsrestaurangen.

Vuxen med barn som åker tåg
Spana in Interrails mobil-app Rail Planner och läs mer om var du behöver boka platsbiljett och inte. Foto: Julian Love/ieurail/interrail

Kan jag tågluffa med barnen?

Ja! Interrailkortet är dessutom kostnadsfritt upp till och med 11 år. En familjetågluff blir därför väldigt prisvärd jämfört med en flygsemester, eftersom barnen är gratis, medan de över två år betalar fullpris på flyget. Väljer du av någon anledning bort Interrail och reser med vanliga färdbiljetter varierar barnrabatterna från land till land. På de flesta av Europas tågbolag reser barn yngre än 4–6 år gratis. Upp till 12–17 år betalar man barnpris som ofta är 50 procent av vuxenpris. Några länder sticker ut med generösare rabatter för barn, som Danmark, Tyskland och Sverige. På sajten The Man in Seat 61 finns en komplett lista över barnrabatter på tåg i Europa.

Finns det restaurang ombord?

Många tågbolag har övergått från restaurangvagnar till ambulerande kioskvagnar som serverar vid din sittplats. Länder där du har störst chans att stöta på tåg med klassisk restaurangvagn med bordsservering med kypare, tygdukar och linneservetter är Tyskland, Österrike, Schweiz, liksom i flera av länderna i östra Europa. Snälltåget har restaurangvagn med dukade bord där du bokar bord via din mobil. Tyska snabbtåg har både en avdelning där du handlar din mat över disk och en avdelning där du sitter vid dukade bord och blir serverad. Några av Europas allra bästa ombordrestauranger hittar du förutom på Deutsche Bahn på tjeckiska Ceské Dráhy, österrikiska ÖBB:s Railjettåg, schweiziska SBB, och Great Western Railways tåg från London till Devon och Cornwall.

Ett par som äter på ett tåg
Det är något speciellt med tågresor, speciellt om det finns en vacker restaurangvagn ombord. Foto: GettyImages

Ät gott på stationen

Större stationer har kaféer, matserveringar och livsmedelsaffärer. Vill du äta med klass och stil ska du pröva någon av de här:

121 år gamla Le Train Bleu på Gare de Lyon i Paris, 1e Klas på Centraal Station i Amsterdam, på Renaissance Hotel på St Pancras Station i London, Samarkanda på Atocha i Madrid, To Treno Sto Rouf (inrymd i en stillastående restaurangvagn) i Aten, Orient Express på Sirkeci-stationen i Istanbul och Crystal på schweiziska Jungfrau (3 454 m ö h) – Europas högst belägna järnvägsstation/krog.

Kan jag som sitter i rullstol tågluffa?

Ja! Du med nedsatt rörlighet har samma rätt till gratis hjälp som flygresenärer, enligt en EU-förordning. Det handlar om rätt till assistans för att stiga på och av tåget, medan du befinner dig ombord och på stationen före och efter resan. För att få hjälp måste du kontakta tågbolaget, biljettförsäljaren eller researrangören minst 48 timmar före resan och tala om vilken hjälp du behöver. Men enligt förordningen, som är tvingande för tågbolagen, kan du aldrig nekas ombordstigning på grund av din funktionsvariation.

Åka nattåg?

Under 10-talet har många europeiska nattåg lagts ner, bland annat alla som kördes av Deutsche Bahn. Men sent ska syndaren vakna: Det tyska tågbolaget har i samarbete med österrikiska ÖBB, franska SNCF och schweiziska SBB planer på att återstarta sina sovtåg 2024. Tanken är att 13 europeiska storstäder ska bindas samman med nya sovtåg, bland annat mellan Zürich, Rom och Barcelona.

Men redan nu kan man skönja en renässans. Framför allt österrikiska ÖBB satsar stort på sina egna Nightjet- tåg. Nyligen utökade de nätet med nya nattåg från Wien till Split, Bryssel och Amsterdam. Franska SNCF återinvigde i maj 2021 den klassiska nattågslinjen Paris–Nice, återstartar i slutet av året nattåget Paris–Wien och har planer på att om några år – kanske 2025/26 – börja köra nattåg Paris–Malmö.

Redan i april 2022 startar privata tågbolaget Euro- pean Sleeper sovtåg Amsterdam–Prag. Och i juni 2021 förlängde svenska Snälltåget sin Berlinlinje så att den nu går hela vägen Stockholm–Hamburg–Berlin. Sedan tidigare finns dessutom nattåg bland annat Wien–Rom och Wien–Venedig (ÖBB), Paris–Toulouse och Paris–Briançon (SNCF), Paris–Venedig (Thello), Milano–Palermo (Trenitalia) samt London–Skottland (Caledonian Sleeper) och London–Penanze (Great Western Railway).

Nytt sedan 2020 är att Thello anslutit sig till Interrail. Tågbolaget har bland annat dagtåg mellan Marseille och Milano.

Läs mer: Stor guide till Europas nattåg – allt du behöver veta

… Och om jag vill öluffa?

Vill du ta tåget till öluffen i Grekland ska du lägga till Interrail Greek Islands Pass som ger dig fem grekiska färjeresor inom en månad. Finns också en variant som ger sex resor och då inkluderar färjorna mellan Grekland och Italien. Smidigaste vägen till Grekland är via Italien och färjan Brindisi–Patras.

Får jag rabatt på färjor med Interrailkort?

Ja! Det vanliga Interrailkortet för tågåkande ger dig rabatterade färjeresor mellan Italien och Grekland, Italien och Kroatien, på Blue Star Ferries i grekiska övärlden, från spanska fastlandet till Mallorca (och de andra öarna i Balearerna), mellan Frankrike, Storbritannien och Irland och mellan Sverige och Finland. Läs mer på interrail.se.

Kan husdjur tågluffa?

Absolut! Men reglerna varierar. Hos vissa tågoperatörer måste små husdjur sitta i bur, hos andra är husdjur förbjudna under rusningstid, hos ytterligare andra finns krav på munkorg för hundar. En del tågbolag kräver att du köper biljett till husdjuren, andra låter dem åka med gratis. Katter och hundar ska vara identitetsmärkta med en läslig tatuering eller vara försedda med mikrochip för att kunna få pass och rabiesvaccination och därmed kunna korsa en nationsgräns.

Läs mer: Så tågluffar du med husdjur i Europa

Tågluffa med husdjuret! Foto: GettyImages

I vilka länder kan man resa med Interrailkort?

Interrailkortet gäller i totalt 33 länder, nämligen Belgien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg,, Montenegro, Nederländerna, Nordmakedonien, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet (även asiatiska delen), Tyskland, Ungern och Österrike. I det land där du köpt kortet, exempelvis Sverige, får du gratis utresa och hemresa men kan inte luffa runt med fler tåg än så.

Så bokar tågexperten!

Så här gör jag när jag ska ut i Europa och av något skäl valt bort Interrail: Jag börjar med att boka liggvagn/sovvagn på Snälltågets nattåg till Hamburg eller Berlin, (från och med den 1 augusti 2022 kommer jag att också göra det på SJ:s eget nattåg till Hamburg). Sedan bokar jag vidare resa ut i Europa på Deutsche Bahn, oavsett om jag ska till Amsterdam, Paris, Prag, Wien, Innsbruck, Verona eller Milano. Ska jag boka inrikesresor i Spanien bokar jag på statliga spanska tågbolaget renfe.com, handlar det om inrikesresor i Italien bokar jag på trenitalia.com och ska jag åka tåg i Storbritannien bokar jag på deras gemensamma bokningssajt nationalrail.co.uk. Är det däremot en längre internationell resa med flera inblandade tågbolag bokar jag ibland via en onlineresebyrå.

Så vill EU göra det enklare att resa med tåg

EU vill göra det enklare att ta tåget i Europa. Målet är ett gemensamt bokningssystem för alla europeiska tåg. Våren 2021 röstade Europaparlamentet igenom en rad förslag som ska göra att tågbolagen öppnar sina bokningssystem för utomstående så att du kan boka alla Europas tåg hos varje enskilt tågbolag. Exempelvis ska du kunna boka en tågresa mellan Köln och Paris eller Paris och Barcelona även på sj.se. Då ska man också kunna skapa tågens motsvarighet till sajter som Momondo eller flygresor.se.

Samtidigt vill EU att tågresenärer ska få ökade rättigheter vid förseningar och inställda tåg som liknar dem som flygpassagerare redan har. EU-beslutet innebär att tågbolagen vid förseningar på mer än 100 minuter mås- te erbjuda resenärerna ombokningsalternativ, oavsett omständigheterna, och hjälpa dem att hitta de bästa alternativen. Om något av tågen på delsträckorna blir försenat ska du ha rätt att bli ombokad till andra tåg, få hotellövernattning och middag om du missat sista tåget för dagen – och om resan är rejält försenad dessutom ekonomisk ersättning. Allt det här är en självklarhet när du flyger, men inte när du färdas på järnväg. Det vill EU ändra på.

Beslutet i EU-parlamentet våren 2021 innebär också krav på att nya eller renoverade tågvagnar på sikt måste göra plats för minst fyra cyklar ombord, en service som exempelvis svenska SJ idag saknar helt och hållet.


Text: Per J Andersson • 2022-05-17
RestipsInför resanTågresor

Scroll to Top