Flyget står för den största ökningen av koldioxidutsläppen. Från 1990 till 2004 ökade utsläppen från internationellt flyg med 86 procent, visar en ny rapport från EEA, EU:s miljöbyrå.
EEA:s siffror talar sitt tydliga språk om hur mycket transporterna har ökat, skriver Dagens Nyheter. Mellan 1990 och 2003 ökade persontransporter inom EU och några länder till som ingår i EEA med hela 20 procent. Och bland alla olika sätt att transportera sig har vi framför allt valt att flyga mer. Trafikens ökade utsläpp är anmärkningsvärda jämfört med andra sektorers utsläpp, där de flesta har minskat, skriver rapportförfattarna.
EU planerar för snabbtåg – Sverige ligger efter
Med en storsatsning på höghastighetståg vill EU korta restiderna, minska utsläppen och förena kontinenten. Men Sverige riskerar att missa tåget – bokstavligen – och gå miste om miljardstöd från Bryssel.
Så har våra flygvanor förändrats
Flyger vi mer eller mindre idag än under rekordåren strax före pandemin? Har klimatdebatten fått oss att oftare välja bort flyget? Sveriges statligt ägda flygplatser rapporterar en liten ökning – och samtidigt en kraftig minskning. Hur går det ihop?
Flyget minskar – men tågbolagen missar chansen
Sedan de första flygplanen lyfte har vi flugit oftare och längre bort för varje år som går. Men nu har någonting hänt. Svenskarna har börjat flyga mindre. Vagabonds Per J Andersson ser en gyllene chans att göra resandet mer hållbart.
Så ska flyget bli mer hållbart
Mer biobränsle, lättare flygplan och klokare resenärer. Så ska flyget minska koldioxidutsläppen, hoppas KLM-Air Frances marknadschef i norra Europa.
Vagabond granskar: klimatkompensation – funkar det?
Flera reseföretag erbjuder sina kunder möjlighet att klimatkompensera. Men intresset är svagt och flera arrangörer väljer nu att satsa på andra åtgärder för att minska utsläppen. Det visar Vagabonds senaste granskning.