Enligt ett avtal från 2022 mellan Balearernas regionalregering och kryssningsbranschens organisation CLIA finns ett dagligt tak på 8 000 passagerare, skriver Majorca Daily Bulletin.

Högst tre fartyg med fler än 500 passagerare per dag får lägga till – och bara ett av dem få ha fler än 5 000 passagerare.

Men dagens lista över anlöpande kryssningsfartyg visar något helt annat:

  • Seabourn Ovation med 600 passagerare.
  • Marella Voyager med 1 900 passagerare.
  • AIDA Cosma med drygt 6 000 passagerare.
  • MSC Virtuosa – också det med över 6 000 passagerare.

Läs mer: Därför demonstrerar spanjorerna mot turism.

Kryssningsskepp i Medelhavet
Palma de Mallorca är ett populärt stopp på kryssningsfartygens rundturer i Medelhavet. Foto: Getty Images

Inte juridiskt bindande

Att det är möjligt utan att polisen rycker ut är för att kryssningsavtalet inte är juridiskt bindande, utan en frivillig överenskommelse.

– Det här är inte första gången de har överskridit gränsen. De har gjort det förut, säger Jaume Garau på påtryckningsgruppen Palma XXI till Majorca Daily Bulletin.

– Det här är en överenskommelse som saknar all legitimitet. Vi måste få till ett avtal som är något mer än bara goda avsikter, kommentar miljöaktivisten Margalida Ramis verksam i miljöorganisationen El Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB).

Läs dessutom: Så undviker du som turist att väcka lokalbefolknings ilska.

De som protesterat mot massturismen är kritiska till kryssningskepen som lägger till och får gatorna att klogga igen. Foto: Getty Images

Läs mer: 2023 intervjuade Vagabond hållbarhetschefen på ett av världens största kryssningsrederier.

Max 4 000 per dag

Samtidigt kräver nätverket Platform Against Mega Cruise Ships att max ett fartyg per dag med som mest 4 000 passagerare ska få lägga till i staden, skriver Majorca Daily Bulletin.

Protester mot överturism och kryssningsturism har tidigare i sommar och flera tidigare år förekommit såväl på Mallorca som i Barcelona, Genua, Dubrovnik och Venedig.

De proteströster som höjts har handlat om att alltför stora grupper av kryssningsturister korkar igen gatorna samtidigt som deras ekonomiska bidrag till hamnstaden är försvinnande litet – mindre än för andra typer av turister.

Det hänger samman med att krýssningsturisterna har all inclusive på båten och därmed inte bor på hotell och ofta inte heller äter på restaurang, utan nöjer sig med att köpa en glass och några vykort innan de återvänder till skeppet.

Läs också: Så undviker du att bli en massturism-turist!

Se inslag i TV4 Nyhetsmorgon 4 augusti 2025! Vagabonds redaktör berättar om kritiken mot kryssningsturismen.