Annons
Annons

1367271.jpg

Krönika

I elfte timmen försöker EU rädda den europeiska tågtrafiken

Förhoppningen är att det långväga tågresandet ska bli lika lättbokat och billigt som det internationella flyget. Klart det går. Vill man så kan man.

Text: Per J Andersson • 2016-12-13 Uppdaterad 2021-09-15

I elfte timmen försöker EU rädda den europeiska tågtrafiken
Drömmen vore om man kunde boka internationella tågbiljetter lika enkelt som flygbiljetter, skriver Per J Anderson (här på ett tåg mellan Trieste och Ljubljana).

Tisdag 13 december 2016. Imorgon klubbar Europaparlamentet sista delen av ett paket med förordningar som ska göra det enklare och förhoppningsvis också billigare att åka tåg mellan EU:s medlemsstater.

Det är verkligen i elfte timmen.

Beslutet borde egentligen ha tagits redan för ett kvartssekel sedan.

För i början av nittiotalet, när världen var som mest i behov av mera tåg, då fick den istället … mera flyg. Plötsligt började Europas statliga tågbolag att försämra den internationella tågtrafiken, höja priserna och lägga ner långdistanstågen mellan världsdelens metropoler.

Samtidigt bestämde sig Europa för att avreglera flyget.

Effekten av de obetänksamma besluten lät inte vänta på sig.

Europas invånare bÙ�rjade att mer sällan åka tåg när vi skulle från Stockholm till Hamburg, från Köpenhamn till Paris och mellan metropoler som Rom, Wien, München, Berlin och Bryssel. På några decennier minskade européernas tågåkande drastiskt. Ännu på sjuttiotalet skedde 20 procent av alla människo- och varutransporter i Europa med tåg. Idag har tågets andel av transportkakan sjunkit till drygt elva procent.

Istället lastas varor ombord på dieseldrivna långtradare som proppar igen kontinentens vÙ�gnät, medan vi resenärer flyger.

Varför skulle vi inte?

Vi resenärer är rationella människor.

Tågresandet blev ju krångligare och dyrare, medan flyget blev enklare och billigare. När den negativa spiralen hade börjat snurra kom bakslagen allt tätare, eftersom resenärerna förstås började överge de allt sämre tågen. Internationella nattåg lades ner, medan många europeiska tågbolag slutade sälja utrikesbiljetter. Svenska SJ slutade för några år sedan helt sälja biljetter och boka platsbiljetter till internationella tåg (med undantag för några få avgångar till Norge och Danmark). Inte ens tågluffarkortet säljer SJ.

Innan försämringarna inleddes kunde du gå in på praktiskt taget vilken tågstation som helst i Sverige och köpa en tågbiljett till Hamburg, Paris, Florens … Idag skulle personen som sitter i biljettluckan bara skaka på huvudet och tro att du skämtar om du frågade efter en enkel till Gare du Nord eller Rom Termini: “Köpa en tågbiljett ända till Frankrike eller Italien? Ha, ha, ha, den var bra!”. Och på fikarasten efteråt skulle biljettförsäljaren skrattande berätta för sina kollegor om den lustiga kunden med kommentaren: “Folk är ju inte kloka nuförtiden!”.

Så fort har vi glömt hur väl det en gång fungerade att vi tror att det är omöjligt.

I elfte timmen försöker EU rädda den europeiska tågtrafiken
Europas tågräls räcker fem varv runt jorden.

 

Hur kunde det gå så här galet? Egentligen var det ju det omvända som Europa och världen behövde: mer tågåkande och mindre flygande. För klimatets skull.

Nu far vi istället kors och tvärs ovan molen och skrattar hela vägen till vår destination, eftersom vi tänker på hur lite vi betalade för biljetten. Allt medan den globala temperaturhöjningen skenar och polarisarna smälter.

Häromdagen bokade jag en biljett på flyget till London. Den kostade 700 kronor tur och retur. Och då valde jag ändå ett av de dyraste alternativen. Med ett lågprisflygbolag skulle flygresan ha kostat endast 272 kronor tur och retur.

Hade jag istället satsat på tåget – vilken dåraktig tanke! – hade jag fått vända mig till en specialiserad resebyrå och tvingats betala ungefär tio gånger så mycket plus provision till resebyrån för det kniviga jobbet att få till bokningen.

Frågan är förstås hur det kan vara så billigt att flyga. Svaret är en kombination av avreglering, fri konkurrens, sänkta löner för kabinpersonal, skattebefriat bränsle, momsfria biljetter, skattesubventionerade flygplatser och flygbolag och inte minst ett effektivt internationellt bokningssystem som gör att alla människor själva kan boka en flygresa var som helst i världen när som helst med några få knapptryckningar från sin egen dator eller mobiltelefon.

Men sent ska syndarna vakna. Äntligen har alltså Europas länder vaknat och försöker rädda vad som räddas kan.

Europa har ju enormt bra förutsättningar för att vara en världsdel där en majoritet av de internationella resorna mellan kontinentens länder sker med tåg. I EU:s medlemsstater finns 21 000 mil järnväg. La man ut rälsen längs ekvatorn skulle den räcka fem varv runt jorden.

För att förstå miljöfördelarna att färdas på denna räls kan det vara bra att veta att tåget, som står för en tiondel av alla transporter i Europa, bara bidrar med 0,6 procent av alla utsläpp av växthusgaser. Skulle alla tåg drivas av elektricitet och dessutom av grön el skulle den andelen vara ännu mycket mindre. Nästan försumbar.

I förra veckan var jag i EU-parlamentet i Bryssel och lyssnade på politikerna som nu, äntligen, försöker få tillbaka tågen på rälsen och förmå resenärerna att åtminstone överväga att ta tåget istället för flyget nästa gång de ska resa mellan EU:s medlemsstater.

Det är en rejäl utmaning.

Förhoppningsvis har vi nu nått tågresandets fryspunkt.

Med förenklingarna för tågen som Europaparlamentet klubbar idag kan det ialla fall inte bli sämre.

Men om det långväga tågresandet blir lika enkelt som före försämringarna för 25 år sedan återstår att se. Förhoppningen är att det långväga tågresandet ska bli lika lättbokat och billigt som det internationella flyget.

Klart det går. Vill man så kan man.

Fortsättning följer

Fler artiklar och intervjuer om EU:s nya tågpolitik kommer närmaste dagarna.

I elfte timmen försöker EU rädda den europeiska tågtrafiken

Läs mer

Krönika Den stora tågsvindeln
Krönika Godnatt SJ!
Artikel och guide Så tågluffar du i Europa

Ny bok om resandets magi

I januari kommer Pers nya bok, För den som reser är världen vacker (Ordfront förlag), som bland handlar om tågets fördelar framför flyget och tågresandets roll i litteraturens och filmens värld. Läs mer om boken här på Bokus! Eller här i Indienbloggen!


Text: Per J Andersson • 2016-12-13
Krönika

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top