Det är sex gånger enklare att hitta resor utan byten med flyg jämfört med tåg. Järnvägen behöver inte ens byggas ut för att tredubbla antalet direktresor med tåg i Europa. Av 990 rutter som miljöorganisationen Greenpeace har analyserats skulle 42 procent, alltså 419 olika rutter, enkelt kunna ha direktresor med tåg med de järnvägsspår som redan existerar.

Tyvärr är det bara vid 27 procent av dessa rutter som direktresor med tåg faktiskt erbjuds. Det innebär att nästan tre fjärdedelar av alla sträckor som har rimliga förutsättningar för direktresor med tåg uteblivit. Du som resenär måste istället idag byta en, två, eller kanske tre eller fyra gånger innan du når ditt slutmål.

På ungefär hälften av knappt tusen sträckor i Europa skulle tåg smidigt kunna ersätta flyg utan dyra investeringar, tror Greenpeace. Foto: Getty Images

Lägga pussel

”Medan det finns mängder av webbsajter som gör det enkelt att boka flygresor över hela Europa, måste du själv lägga ett pussel för att hitta samma resa med tåg. Det här beror ofta på att det inte finns några direktresor med tåg dit du vill resa och få tjänster där alla tågoperatörer samordnas, utan du måste byta i olika städer och boka biljetter via olika tågbolag … Tyvärr innebär det att många gör valet att ta flyget istället” skriver de i en ny kampanj där de skapat en interaktiv karta som ska underlätta för dig som vill ta tåget i Europa.

Utforska den nya digitala kartan med tågförbindelser mellan 55 Europeiska länder:

Kolla in tågkartan här!

Få direkttåg

Från Stockholm – via Norrköping-Linköping-Nässjö-Malmö mm – och vidare ut på kontinenten finns det, enligt Greenpeace nya rapport, 17 potentiella sträckor för direktresor med tåg under 18 timmar. Ändå är det bara vid fyra av dessa sträckor som direktresor med tåg erbjuds.

Varför, frågar sig miljöorganisationen, ”kan vi till exempel inte resa med ett och samma tåg hela vägen från Stockholm till Amsterdam, Bryssel eller Paris? Det går till Berlin, det går till Hamburg – sträckor som är populära i en tid när allt fler väljer klimatsmarta alternativ. Vi är övertygade om att betydligt fler skulle välja tåget – som kan ha 80 gånger så låg klimatpåverkan som flyget – om det fanns bättre förutsättningar.”

Flyg prio ett

Greenpeace anser att de europeiska ländernas regeringar alltför länge prioriterat flyg och väg framför tåg – och den svenska regeringen är inget undantag. Och det trots att Trafikverket konstaterat att efterfrågan på spårbunden trafik förväntas öka kraftigt de kommande åren.

– De är mer intresserade av att satsa på flyget genom fortsatta miljarder i stöd och statliga subventioner. När vårbudgeten presenterades var regeringens stöd till flyget den första satsningen som presenterades. Varför satsas mer av skattebetalarnas pengar på att hålla flygbranschen under armarna istället för att rusta upp och bygga ut järnvägen, som idag är grovt eftersatt? frågar sig Greenpeace i pressmeddelandet där tågkartan presenteras och en namninsamling lanseras.

EU-löfte

När EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen blev omvald 18 juli lovade hon att göra det lättare att åka tåg på kontinenten. Tågresenärerna, hoppas hon, ska inom kort kunna använda öppna bokningssystem för att köpa transeuropeiska resor från olika tågbolag och samtidigt behålla alla sina konsumenträttigheter, som återbetalningar och ersättningsresor. Under den kommande mandatperiod ska man därför föreslå en särskild boknings- och biljettförordning.

Läs mer

Kan man tågluffa i Finland?

Nu blir det restaurangvagn på SJ:s Tysklandståg

Maria tar tåget till Italien – tipsar om bästa rutterna